sobota 12. března 2022

Quilt Žena Božena

 

Koncem loňského listopadu jsem byla poctěna pozváním několika našich předních autorek art quiltů, abych vytvořila quilt na téma Božena Němcová a připojila ho k jejich již dříve vytvořené kolekci.

Dlouho jsem zvažovala, jak téma uchopit. Zda se vztáhnout k Babičce, k nelehkému údělu matky čtyř dětí či čerpat inspiraci z básní nebo jiných uměleckých děl, které Boženu Němcovou oslavovaly.

Nakonec se mi stal inspirací obraz Josefa Hellicha, či spíš gesto ruky, které je na něm zachycené. Čím déle jsem se na obraz dívala, tím zřetelněji jsem viděla Boženu jinak. Jako superstar obrozenecké doby, jako ženu vášnivou a nespoutanou, jako ženu omezovanou předsudky i nedostatkem prostředků. Jako ženu, o níž nám ve škole neřekli skoro nic.

A tak jsem vzala obyčejný kus bavlněné látky a akrylové barvy na textil. Látku jsem  kusy prádlové gumy upevnila na desku, omotanou mikroténovou fólií. Deska mi slouží jako podklad pro řezací podložku a je menší než guilt, takže jsem látku musela posouvat. Nejsem malířka a vím, že jsem nevytvořila ani portrét Boženy, ani anatomicky správnou figuru. Přesto jsem se rozhodla quilt dokončit, protože věřím, že se mi podařilo zachytit myšlenku, svůj pocit z Ženy Boženy.

Quilt jsem se proto rozhodla zařadit do volného cyklu quiltů  Moje sestra Magdalena. Nejedná se o zamýšlený koncept, cyklus vznikl samovolně, když jsem si uvědomila, že některé z mých quiltů v sobě nesou silnou ženskou myšlenku a že se mnou hluboce souzní.


Quilt má podle zadání šířku 90 cm, dlouhý je 130 cm.


Výstava ve Studijní a vědecké knihovně v Hradci Králové.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za vaši návštěvu na mém blogu i za vaše komentáře, jsou pro mě důležité. Vave