čtvrtek 18. listopadu 2021

105 PLUS: Úplněk

 

Téma úplněk je další z těch, které mám poznamenané ve svém notýsku z doby, kdy jsem na facebooku požádala o tipy, o čem psát. Toto téma se objevilo hned v několika variantách – úplněk, lovecký úplněk či ráno po úplňku, takže z toho dovozuji, že to bylo téma pro mnohé lidí aktuální. A protože nyní opět stojíme těsně před úplňkem, muselo to být přesně před měsícem. Přesněji řečeno před 28 dny, jak to zřejmě mívali na mysli naši předkové, když mluvili o uplynulém měsíci.

Dnes je to trošku zmatené, protože naše Slunce a Měsíc se hned zkraje zjevně nedokázali domluvit na tom, co je to vlastně rok, a tak se každý otáčí a obíhá po svém, a na lidstvu pak zůstalo, aby se s tím nějak vypořádalo. Zkoušelo se to tedy tak i onak, různě se to kombinovalo, až nakonec máme měsíce dlouhé, krátké a nejkratší, a ještě ke všemu ani nejdou za sebou nějak rovnoměrně nebo alespoň důsledně na přeskáčku. A tak když chceme honem vědět, jak dlouhý je ten který měsíc, vypomáháme si pojmenováváním kloubů a prohlubní mezi nimi na zaťatý pěstích. Hlavně nezapomenout, že levá ruka končí výstupkem července a ta pravá začíná výstupkem srpna. Jasně, kdyby byl někdo zvyklý číst zprava doleva, může začít na pravé ruce, a stejně mu to vyjde správně.

Měsíc a úplněk, jak fascinují objekt a téma! První kalendář lidstva, noční slunce, múza básníků, tichý společník osamělých a opuštěných milenců a ještě mnohem víc je náš věrný satelit. Náš Měsíc, paní Luna i Pán přílivů, autistických dětí i všech senzitivních lidí, mezi které se počítám také. Asi bych nespočítala, kolik úplňkových, ale i těsně sousedících nocí jsem už napůl či zcela probděla. Zavření oken a zatažení závěsů k lepšímu spaní nijak nepomáhá, ale je pravda, že Měsíc svítící přímo do postele dokáže být velice zneklidňující a je třeba se před ním chránit.

Úplněk mě odjakživa dokázal vyčerpávat, zejména dříve jsem vstávala unavená a dny kolem úplňku jsem byla nesoustředěná, snadno jsem si způsobila drobný úraz a byla jsem neklidná. Řekla bych, že od té doby, co bydlíme tady venku, je to trochu lepší. Navykla jsem si totiž v úplňkových nocích chodit ven a chvíli s Měsícem jen tak pobýt. Nejlepší je to pochopitelně v létě, když se sejde teplý večer, jasná obloha a Měsíc vychází kolem půlnoci. Sedím ve svém křesle se šátkem přes ramena a čekám, až se Měsíc objeví nad stromy či nad střechami.

Ještě než vyjde, bývá v zahradě světlo jako ve dne, zvláště když je Měsíc blízko. Procházím se mezi rostlinami a vnímám jejich vůni a jejich noční půvab a dlouho se mi nechce domů. V chladnějších obdobích roku, zvláště pak v zimě je to s vysedávám venku slabší. Když je opravdu zima, zuju si jen u branky boty a několikrát v měsíčním světle projdu zahradou tam a zpátky. Uprostřed zahrady se občas zastavím a pomalu se otáčím, jako bych stála pod sprchou, jako bych tančila v dešti. Miluju to. Letos jsem měla opravdu štěstí, že až na jediný úplněk byla vždy jasná noc, a tak jsem si svou měsíční koupel mohla pokaždé dopřát. Vracím se pak domů zvláštně osvěžená a řekla bych, že pak skutečně spím lépe, protože už mě Měsíc nemá důvod tahat ven z postele.

Co žiju tady venku, Měsíc vnímám mnohem intenzivněji než dřív. I když v obci máme osvětlení, přece jen je tady mnohem větší tma než ve městě, a tak je velký rozdíl mezi nocí kolem novu a nocí kolem úplňku. Nov je skvělý pro sledování hvězd, ale když se teď vracím už za tmy ze školy, tak tu černotu kolem cesty moc ráda nemám, a už se těším, až se na obloze objeví malý stříbrný srpeček.

Lovecký úplněk, tedy úplněk ve znamení Berana, který nastal 20. října, jsem už zaznamenat nestihla. Ale listopadový úplněk, který u nás nastane v pátek 19. listopadu v 9 hodin a 57 minut ráno, je vlastně ještě mnohem zajímavější. Jednak bude ve znamení Býka a prý bude velmi silný, přestože se bude jednat o tzv. mikroúplněk, neboť Měsíc od nás bude nejdál. Indiáni dali listopadovému úplňku přízvisko bobří, protože v tomto období si bobři před zimou stavěli a zpevňovali své vodní domy. Listopadový úplněk také přinese také nejdelší zatmění měsíce mezi lety 1440 a 2669. Bohužel u nás bude viditelné jen trochu krátce před rozbřeskem, zato v Severní Americe si ho užijí opravdu dlouho, bude trvat 6 hodin a 2 minuty.

Dočetla jsem se, že zatímco již zmíněný „říjnový úplněk v ohnivém a výbušném znamení Berana, který přinesl spoustu energie, nových projektů, aktivit a dal nám možnost ukázat konečně světu, co v nás je, nám ten listopadový dodá pocit jistoty a stability. Měl by v nás posilovat to dobré a pomůže nám uvědomit si, co je pro nás v životě podstatné a co nám už neslouží. A protože je tento úplněk tak výjimečný, pocítíme energii Býka ještě mnohem silněji.“

To nezní vůbec špatně, že? Nechám se překvapit, co všechno mi tento zajímavý úplněk s mnoha přívlastky doopravdy přinese. Každopádně už teď je jisté, že to bude předposlední úplněk v tomto roce a že ten poslední, který nastane 19. prosince, tedy dva dny před zimním Slunovratem, bude úplňkem studeným.

Publikováno na Zvířetníku dne 18. listopadu 2021

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za vaši návštěvu na mém blogu i za vaše komentáře, jsou pro mě důležité. Vave