pondělí 9. března 2020

Nová příjmení

masopust v Miličíně
Jeli jsme za Toníčkem a klábosili o všem možném. Vašek sledoval provoz na silnici, já všechno ostatní vůkol, a jako obvykle jsem se snažila podělit se s ním o své dojmy. 

Zase jeden "nesvítil", okomentovala jsem jedno z mnoha aut, které mělo za snížené viditelnosti rozsvíceny vepředu jakési neduživé světlušky, jímž se eufemisticky říká "denní světla", zatímco vzadu těm autům nesvítí vůbec nic.



Ano, Nesvítil, to jméno by mu patřilo. A pak jsem si pomyslela, jak by to asi dopadalo, kdyby se teprve teď tvořila příjmení. Tak třeba podle zaměstnání. Korporátník. Kolcentrista. Nebo snad Callcentrista? Zajímavý by byl přesmyk na Coolcentrista. Nebylo by to od věci, protože někdy jsou ti pracovníci tak cool, že si člověk připadá jako vůl.

Následně mi vytanul na mysli náš nový soused, který zřejmě netuší, že byla vynalezena rozhožka na čištění bot a že je to právě ten objekt, který se nachází hned za dveřmi do domu. Jestli, kdyby se jmenoval pan Čuně, by to nebyla urážka onoho radostně chrochtajícího zvířete, které, když má tu možnost, je velice čistotné.

Do těchto úvah mi vstoupil Vašek poznámkou, že kdyby se teď znovu tvořila příjmení, nejspíš by nebylo nejčastějším příjmením Novák, ale Blbec. Nemohla jsem si nevzpomenout na jasnozřivé Cimrmany s jejich nezapomenutelným "Se podivejte do zasedacího pořádku: Debil, Blbeček, Debil, Blbeček, Debil, Blbeček, Debil, Blbeček."

Debil, Blbec a Kretén... Z toho pomyšlení se mi udělalo nevolno. To snad přece ne.

Na Zemi stále žijí národy a komunity, kde lidé v průběhu života sami mění svá jména, nebo nová dostávají od ostatních. Dokonce i v našem civilizačním okruhu si někdy svá jména měníme či si k těm stávajícím přidáváme další. 

Jak by to asi dopadlo, kdybychom skutečně měli tu moc přejmenovat nejen své blízké a přátele, ale i lidi jen virtuálně či veřejně známé.

Jak by to asi dopadlo, kdyby ostatní měli tu moc přejmenovat nás.

2 komentáře:

  1. Alenko, ještě, že ti ostatní nemají moc nás přejmenovávat, neb já bych se jmenovala Lady Katastrofa:-(

    OdpovědětVymazat
  2. Extra, jako vždy trefně napsané!!!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaši návštěvu na mém blogu i za vaše komentáře, jsou pro mě důležité. Vave