neděle 24. září 2023

Deka pro Karu II. - Hvězdná

(Nejen o Hvězdné dece, ale o mém šití trochu šířeji.)

O zadání deky pro Karu jsem psala v minulém příspěvku (klik ZDE). Měla být barevná a holčičí, ale ne sladká. Od počátku jsem měla pocit, že pro Karu musím ušít hvězdy, a tak jsem strávila dlouhé hodiny hledáním na Pinterestu i jinde. Až mi náhoda přihrála do cesty obrázek deky, kterou ušila a na fb dala Monika Malinová, které bych touto cestou ráda poděkovala. Ona měla ve středu hvězd vyšívané obrázky, což nenaplňovalo mou představu, ale vzor hvězd, to bylo přesně to, co jsem hledala. Přidala jsem barevné čtverce na okraje, barvy přizpůsobila puntíkům na látce, kterou jsem koupila na zádíčka a chtěla použít i na top, a návrh deky byl na světě. A protože M. prý říká své vnučce "hvězdičko", byla s hvězdami spokojená.

Nevím, jak je to u vás, ale mě vždycky nejvíc baví návrh a pak také skládání bloků, pokud tedy není vzor a pořadí bloků pevně dané. Vždycky si při tom pomáhám fotografováním. Jednak fotka dokáže ukázat to, co na podlaze nebo na design wall není vidět, jednak je to pro toho, kdo má doma zvířata (či malé děti) naprostá nezbytnost. Stačí se totiž otočit a to, co člověk skládal hodinu, je najednou v nepřehledné změti na jedné hromadě a může se začít znovu. Na publikované fotce si zkouším barevnost okrajových čtverců.


Když byl top hotový, strávila jsem spoustu dnů přemýšlením o quiltování. Kdysi dávno jsem s tím takový problém neměla. Hodně jsem volně kreslila jehlou bez nějaké zvláštní přípravy a intuitivně. Potom se začaly na fb vyskytovat quiltovací mistryně a umělkyně, bylo jich čím dál víc a byly čím dál šikovnější. A mně ztěžkla nejen ruka, ale i hlava, ve které se začal vytvářet blok. Snažila jsem se trénovat quiltování podle lekcí, které na fb probíhaly, dokonce jsem si nechala poslat ze zahraničí knihu quiltovacích vzorů, ale místo abych quiltovala čím dál snáze a lépe, téměř jsem ztratila dřívější lehkost a bezprostřednost. Nevím, proč jsem si hned neřekla, že to není cesta pro mě a neotočila se k ní zády. A i když jsem to časem udělala, ta dřívější samozřejmost se mi ještě nevrátila. Možná je to i tím, že mé starší stroje by potřebovaly větší péči a lepší seřízení, možná také tím, že na quitování špatně vidím, musím se u něho různě hrbit, a k tomu se přidaly problémy se špatně fungující pravou rukou. To všechno dohromady ničí mou dřívější (sebe)jistotu. Nicméně vzhledem k tomu, že mám stejně nejvíc ráda rovné (byť někdy různě lomené) quiltování, tak mi tolik nevadí, že mám s krucánky problém. Nicméně omezení mám i tady. Rozhodně nedokážu dělat přesně rovné čáry volnou technikou za pomoci pravítka, v čemž je mistryní třeba Jamala. Moje quiltování je vzhledově podstatně punkovější, tak se mi to líbí, byť používám kráčející patku. Což ovšem taky znamená, že dekou neustále otáčím. Ve výsledku je to vlastně ještě namáhavější a zdlouhavější, než volné quiltování, ale člověk musí brát to, čeho je schopen. 


Ale zpátky k dece pro Karu. Věděla jsem, že chci prošívání moderní, rovné, ale v kombinaci s bublinami v šedých čtvercích. Zkoušela jsem Berninu Auroru i Horizon 8200QCP od Janome, ale ani na jednom stroji se mi nedařilo prošívat hezké kroužky hezkým stehem. A tak jsem se nakonec rozhodla, že je prošiju v ruce. Do jednoho čtverečku se vešlo přesně 9 koleček vzniklých obkreslením cívky od Amann nití. To mi přišlo jako znamení aniž bych si uvědomila že těch devět koleček musím vynásobit třiceti jedna čtverci a pak přičíst ještě (tuším) osmnáct kolečky prošitých půlčtverců... Prošívala jsem bavlněnou nití Mettler s jemným melírem v barvách puntíkaté látky a i když jsem prošívala dost pilně, měla jsem neodbytný pocit, že to do předání nikdy nemůžu stihnout. Ale nakonec ten efekt podle mě stojí za to. Kdybych prošívala kolečka na stroji, nejspíš bych je dělala menší, protože to je snadnější, ale tato větší a ručně prošitá jsou určitě hezčí. Naplňují mou představu o dece a to je pro mě podstatné.

Patchworku jsem se začala věnovat v polovině roku 2009 a za tu dobu jsem ušila o dost víc než sto qultů. Přikrývek bude možná víc než osmdesát, nebo taky devadesát; někdy to budu muset spočítat. Spousta quiltů našla uplatnění v rámci širší rodiny, víc než čtyři desítky dětských dek jsem zkompletovala, došila nebo zcela ušila pro Deky z lásky. Zkrátka až na několik málo výjimek, na které stačí prsty jedné ruky, jsem šila zadarmo, na charitu či z lásky a pro radost. A i to málo, co jsem prodala, mi nepřineslo žádný ohromující zisk. Většinou to stačilo zaplatit látky, vatelín, nitě, jehly, elektřinu a jen nepatrný zlomeček mého času a úsilí, které jsem věnovala nejen šití konkrétní deky, ale i získání všech potřebných, po mnoho let vytvářených znalostí, zkušeností a dovedností.

Sleduji občas debaty o tom, jaké mají patchworkové deky cenu, kolik si za ně má švadlenka říct. Teoreticky jsem připravená, ale v praxi to nedokážu. Vlastně se mi to povedlo říct jednou, letos v zimě. Volala mi paní, že u sestřenice viděla deky, které jsem jí šila, a že by chtěla, abych jí ušila velkou deku pro dceru. Možná mě mělo varovat, že se ozvala začátkem prosince a chtěla deku fofrem pod stromeček, nicméně jsem jí vysvětlila, že je pozdě a nemám na to čas (a ani ruku, v té době začaly mé velké problémy) a ať se ozve po Novém roce. Paní R. mi pak skutečně zavolala a začaly jsme se domlouvat. Věděla jsem, že se znala s mou mámou, proto jsem jí řekla (a také jsem ji na to upozornila) skutečně nízkou cenu, zohledňující materiál a alespoň trochu přijatelně část mého času a invence, který bych na šití vynaložila. Částku, za kterou by mě některé zkušené a mistrovské švadlenky ovšem utloukly vatelínem. :) A paní R. mi hned řekla, že je to drahé. Ta cena byla čtyři tisíce. Jistě, v Jysku nebo v IKEA bude mít za tu cenu deky dvě. Možná i tři, čtyři.  Ale možná by se taky mohla podívat na Etsy či na e-Bay, kolik stojí originální ruční práce. Ona totiž i strojem šitá jednoduchá přikrývka je ruční práce, a když tam jsou navíc použité ručně barvené látky, ruční aplikace, výšivky, quiltování a když jde o originální návrh, tak je to časově velice náročná práce.

Na toto téma jsem si během let už mnohokrát psala nebo povídala se svými kamarádkami. Jedna z nich (doufám, že Tě můžu jmenovat, Jamalko) se právě kvůli problematickému stanovování ceny ručních prací u nás, kde si spousta lidí je zvyklá dělat věci sama a na oceňování služeb není zvyklá, také věnuje především charitě. A to ještě v mnohem větší míře než já, která si teď už hodně dlouho dávám šicí pauzu. 

O náročnosti patchworku u nás obecně panují zkreslené představy. Ale já neznám nic, co by se vyrovnalo pracnosti patchworku, ať už to týká samotné výroby díla, nebo nároků na celkový čas od vytváření návrhů přes šití, kompletaci, prošívání, a začištění díla, i nároků na vybavení, tedy na šicí, případně quiltovací stroje, mnohé pomůcky a potřebný materiál, kterého je víc než dost, protože deku tvoří tři vrstvy textilního materiálu. A navíc, to už je spíš úsměvné, ze šití je velký nepořádek, nitě s námi prostě hodí všude. :) Náročnost šití patchworku (hlavně velkých kusů) se podle mého těžko dá srovnat s pletením, háčkováním, výrobou šperků, malováním obrázků a dalšími kreativními činnostmi.

Už opravdu hodně dlouho přemýšlím o tom, co a proč šít. Prodávání vlastní práce souvisí se sebehodnocením i s ochotou druhé strany přiznat práci druhého správnou hodnotu, Problém je v tom, že (jak už jsem zmínila), u nás se u spousty věcí praktikuje "samo domo" a lidé, kteří to sami neumí, nemají vůbec ponětí, kolik času a práce například stojí výměna zipu u džín. Nebo jejich zkrácení, ušití závěsů, zabrání halenky... Pro ně to jsou jen maličkosti a od toho se odvíjí obecně nízké hodnocení všech rukodělných prací. Mnohdy je tak nízké, že by se za takovou částku na hodinu práce většina lidí ani nezvedla ze židle.

Tohle jsou věci, nad kterými se zamýšlím už velice dlouho a o kterých jsem chtěla už dávno psát. Myslím, že je načase teď tem můj vnitřní dluh splatit a jít dál.

Pokud se nestane něco podivuhodného, je tohle poslední deka, kterou jsem šila na zakázku. Myslím, že už jsem si v době své dlouhé šicí pauzy uvědomila, jakou cestou teď chci jít. Budu se nadále věnovat charitě v nějakém mixu, který ještě chci zkorigovat, až dostojím tomu, co jsem už slíbila. A hlavně se chci věnovat zkoumání pro mě nových a zajímavých oblastí patchworku, stejně jako jsem to dělala kdysi na začátku. Patchwork je jako vesmír. Je nekonečný, je to mix všeho z celého světa a pro každého se v něm něco najde.



10 komentářů:

  1. ... krásná deka, určitě udělá mnoho radosti. Děkuji za pěkný článek, moc dobře se to četlo. Já jsem se před nějakou dobou dopracovala k tomu, že šít na zakázku neumím, velmi mne to svazuje, nemám z takového šití radost a stanovit cenu je pro mne snad největší problém. Pohodové dny Miluška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za komentář, Milusko. Mám to naprosto stejně a ze všeho nejhorší pro mě šít něco opakovaně. Také přeju pohodové dny a hodně šití pro radost.

      Vymazat
  2. Pravdivé slová, krásna deka ❤️😘

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkný článek, a o cenách s Vámi souhlasím, nevím, zda vůbec někdy u nás bude ruční práce doceněná,deka já překrásná🫶

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za milá slova. Myslím, že ruční práce, zejména patchwork, nikdy nebudou zcela doceněny. Ale měly by být alespoň přiměřeně zaplaceny.

      Vymazat
  4. Lezarts
    Deka se Ti móóóc povedla!!!
    Velice dobře jsi popsala dilema. Často se mě na to patchworkářky ptaly, jak cenit. Moje praxe je tato, své práce si cením mám výhodu, že to nebyl pro mě zdroj obživy. Po 1 zkušenosti, nešiji na zakázku! Tvořím a nemám ráda být něčím omezována! Ocením si hotovou práci ( není to výprodejní tarif) dle pracnosti a materiálu. Buď se někomu moje práce líbí, ocení pracnost a koupí za danou cenu, jinak jde do depozitáře. Lidé o kterých vím, že znají nejen hmotnou cenu, ale i tvůrčí hodnotu a jsou mi blízcí, mojí práci ráda věnuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Renátko, děkuju Ti za moudrá slova. Také jsem dávno přišla na to, že je lepší deku věnovat, než se trápit cenou. Vlastně jsem vždy dávala najevo, že na zakázku nešiju, podlehla jsem jen opravdu několikrát, a vždycky to pro mě bylo hodně náročné.
      Tvé práce jsou nádherné a velice náročné na zpracování. kdo tomu nerozumí, vůbec to nemůže docenit. Přesně jak píšeš.
      Přeju Ti kouzelný podzim.

      Vymazat
  5. Jana Mičaníková2. října 2023 v 8:39

    Velice zdravá úvaha, já jsem stále na cestě objevování. Myslím v šití Patchworku už chápu a šiju, ale Quilt na staré Veritas je nad mé síly. Zkoušela i na šlapacím stroji, není to ve mě kroužit krásné obloiučky. Moje " Díla" nechávám na děvčata, která toto umění ovládly. Nic méně na malých projektech zkouším, volně ...jde pank za tím se schová má nedokonalost. Když chci quiltovat dle vzoru ó to je katastrofa asi nějaká osobní vlastnost to nedovolí a ego stávkuje, snad jednou to porazím.
    Má zkušenost s darováním, kdo už zkoušel dělat - tvořit vlastními silami ten výrobek ocení a váží si hodin soustředění a lásky ve finále. Kdo je založen materialisticky a zvyklý měnit podle ročního období vše tak hodnotu neocení. Darmo házet perly sviním. To je citát který přežívá asi proto, že je víc jak pravdivý.
    Byla jsem požádána o zkrácení košile s lištou na zapínání a spodní délkou do oblouku na bocích, rozparky. Zakoupenou v sekáči za 50 Kč. Mi je jedno kolik stojí košile, když po zkrácení je opět použitelná a udělá ještě parádu. Majitelka byla nervozní jak dlouho mi trvá vypárání a upravení délky, tak aby již trochu vetchá látka nebyla porušená a výsledek byl uspokujivý. Podotýkám, že úpravu jsem dělala zdarma. Tak asi vypadá reakce, když osoba neumí vlasníma rukama tvořit.
    Proto tvořit pro radost a s radostí ne pro materialisty.
    Deka je hezká, přeji hodně tvůrčích nápadů a chuti se zašít a šít.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Velice děkuju za komentář. Správky jsou vždy časově náročné, většinou vyžadují jak trpělivost, tak velkou kreativitu, aby to vypadalo k světu. Lidé, kteří neumí vzít jehlu do ruky, by měli mít tolik soudnosti, aby si uvědomili, že to asi nebude nic jednoduchého. Ale to se většinou nestane.
      Přeju hodně radosti ze šití. Po letech jsem přišla na to, že není třeba prošívat dokonale jako prefesionální quilterky. Stačí, když prošití dotvoří deku, bude s ní souznít, a když dece zlepší funkčnost a prodlouží trvanlivost. To je důležité a potřebné.

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu na mém blogu i za vaše komentáře, jsou pro mě důležité. Vave