neděle 13. ledna 2019

Cestovní sponkovník (+ stručný návod)


Moje vnučka a její sestřenice se narodily rok po sobě. Takže když mě napadlo ušít Emičce sponkovník, udělala jsem ho rovnou ještě jednou.

Hledala jsem inspiraci na Fleru i na Pinterestu, ale žádný ze sponkovníků nebyl přesně takový, jaký jsem si ho představovala. Chtěla jsem, aby byl cestovní i dost prostorný a aby byl hezký na zdi v pokojíčku. Tak jsem si vymyslela svůj vlastní model a doufám, že holčičkám bude dobře sloužit.







DOPLŃUJI JEDNODUCHÝ NÁVOD:
Dostala jsem několik dotazů na výrobu sponkovníku, tak se to pokusím vysvětlit slovně, protože jsem si postup prací nefotila. Z tvrdého kartonu jsem si naštěstí vytvořila střih bez přídavků na švy, ze kterého teď budu čerpat rozměry.

Svůj autorský návod dávám k volnému použití pro nekomerční použití. Neužívejte jako učební materiál. Pokud budete návod používat a své výrobky zveřejňovat, prosím o citování zdroje.
  1. Střih má velikost 20 x 50 cm bez přídavků na švy. První čára odspodu je ve výšce 12 cm. Zde bude překlad, takže kapsa musí být nižší. Další překlady jsou vyznačené na obrázku. Horní část můžeme vytvarovat do obloučku jako to mám já, nebo třeba do špičky, jako by to byla střecha domečku.
  2. Všechny proužky na sponky a gumičky mají šířku 2 cm. Jsou dvojité a ozdobně prošité v krajích. Proužky na gumičky jsou na jemný (tzv. "bezzoubkový") suchý zip a jsou zakončeny kolečky o průměru 4 cm, aby gumičky při odepnutí hned nesklouzly dolů. Připravila jsem si kolečko z tvrdého papíru, obkreslila na látku a přidala cca 0,7 mm na založení. Kolečka jsem vystřihla. Prošila při okrajích ručně předním stehem a stáhla podle kolečka z kartonu, zafixovala uzlíkem. Koleček celkem byly 4 kusy, Na dvě kolečka jsem před stažením našila doprostřed jemnější část suchého zipu. Kolečka jsem neviditelným stehem sešila k sobě do 3/4 obvodu, nasadila na proužek a přišila z obou stran proužku. Pak jsem pro jistotu ještě kraj kolečka prošila na stroji ozdobným stehem.
  3. Připravila jsem si kapsu. Šíře 30 cm, výška 14 cm. Sežehlila jsem 3 cm na širší straně (tedy výška 11 cm) a potom jsem kousek zahnula kraj a prošila, aby kapsa zevnitř byla začištěná. Ještě jednou prošila cca 1 cm od stehů, abych vytvořila tunýlek na jemnější gumu o délce 22 cm. Navlékla jsem a na krajích prošila. Je třeba kapsu jen nařasit, ne aby stahovala sponkovník. Spodek kapsy jsem nařasila. Tj. prošila předním stehem v ruce a stáhla na šířku 22 cm. Je dobré si nařasení v kraji projet na stroji, aby se zafixovalo.
  4. Vystřihneme či vyřízneme si výztuhu přesně podle střihu. Myslím, že jsem použila Ronofix, nebo možná ještě něco nadýchanějšího, ale přižehlovacího. Bohužel se ve výztuhách nevyznám a vůbec nevím, co doma skladuju. 
  5. Dále si připravíme látku na vnější stranu, dala jsem všude 1 cm přídavek na švy, takže jsem řezala šíři 22 cm a délku 52 cm. Zatím oblouk nestříháme. Na spodní díl jsem našila růžový zakončovací proužek o velikosti 22 x 3 cm, který jsem si rovnou sežehlila, tedy od švu ohyb na polovinu šířky. Proužek se pokládá líc k lícu a mezi látky si vložíme poutka na čelenky a stuhy tak, aby byly vloženy rovně mezi lícem látek. Po sešití musí poutka koukat mezi lícovými stranami. 
  6. Vnitřní strana. Na všechny díly na vnitřní stranu jsem přidávala na každé straně 1 cm (opět šíře 22 cm). Na výšku se přidává pouze 1 cm na horní díl, zatím oblouček netvarujeme.
  7. Použila jsem látku pod kapsou stejnou jako pod částí na gumičky, takže na spodní díl jsem řezala látku širokou 22 cm a vysokou 25 cm. Na výšku nic nepřidáváme. Další díly řežeme dle rozměrů na obrázku.
  8. Položila jsem spodní díl 22 x 25 cm na lepící stranu výztuhy, nad ní ten růžový díl a úplně nahoru díl se jménem, který jsem vyšila na vyšívacím stroji. Jméno se dá vyšít ručně, naaplikovat, nebo místo něj může být jiná aplikace, nebo jen hezká látka, lze využít panel atd. Všechny síly na výšku navazují, na každé straně je přesah 1 cm a nahoře také.
  9. Zafixovala jsem látky na výztuhu žehličkou a pak celý vnitřní díl proquiltovala meandry. Hlídala jsem si kraj výztuhy, abych nešla přes něj.
  10. Přiložila jsem kapsu na spodní díl, přesahy jen na straně, a po stranách přišila látku k látce, tedy mimo výztuhu. Kapsa zůstala dole volná - tudy budeme sponkovník nakonec otáčet.
  11. Přišila jsem nahoře a dole barevné proužky na sponky tak, aby se švy zakryly začišťovací stuhou (šířka 2 cm). Krajní proužky začínají 2,5 cm od okraje výztuhy a ten prostřední je uprostřed. Začišťovací stuhu jsem přišila na stroji, jen na horní části jsem si nechala po stranách kousek volný, abych tam později mohla zastrčit konce ozdobných zoubků.
  12. Našila jsem od krajů látky proužky na gumičky. Na spodní straně kolečka je našitý suchý zip. POZOR! Musí tam být ta měkká část, protože i na tzv. bezzoubkovém suchém zipu zoubky jsou a při přetahování by se gumičky zachytávaly. Držela jsem si svislou osu, takže přišití k podložce končí tam, kde začíná proužek na sponky, tj. 2,5 cm od kraje výztuhy. Kolečka jsou na středu krajního proužku. Výšku proužků na sponky nemám poznamenanou, Je třeba si je na sponkovník položit a vyzkoušet ohnutí dílu s kapsou. Když jsou našité proužky, je třeba si vyznačit, kam přijdou zoubkové díly suchého zipu a pak přišít oba kousky. Radši si vyzkoušíme, jak zapínání funguje, protože jdeme do finále
  13. Na stůl položíme vnější látku lícem nahoru. Dole je přišitý zakončovací proužek (3 cm), který je na polovinu sežehlený ke švu. Takže líc leží na líci a my vidíme taky jen líc.
  14. Líc k líci položíme na tento díl připravený vnitřní díl tak, aby strany ležely na sobě a spodní strana byla o 1-2 mm posunuta směrem nahoru. Tzn., že ten vnější díl bude dole nepatrně koukat.
  15. A my koukáme na výztuž. Díly k sobě sešpendlíme a pak odstřihneme látky kolem oblouku ve vzdálenosti 1 cm. Doprostřed vložíme silnější kulatou gumičku. Její délku si předtím vyzkoušíme na složené vnitřní části. Musí být tak dlouhá, aby se dala zapnout na knoflík, který bude na zadní straně.
  16. Oba díly sešijeme. Šijeme od spodního kraje cca 1 mm od výztuže. V místech, kde končí kapsa a kde je gumička, prošijeme 2x. Já jsem to radši vzala 2x celé.
  17. Odstraníme špendlíky, látku okolo můžeme ještě trochu zastřihnout, hlavně spodní růžky a nastřihneme látku na oblouku nebo tam vystřiháme malé klínky.
  18. Otočíme, srovnáme, uhladíme, našpendlíme a prošijeme spodní zakončovací proužek, čímž uzavřeme jak kapsu, tak celý sponkovník.
  19. Pokud budeme aplikovat ozdobné zoubky na oblouk, našpendlíme pečlivě (nebo nastehujeme) a prošijeme z vnější strany 2 mm od okraje. Konce zastrčíme pod stuhu a prošijeme strojem po celé šířce. Je to druhé prošití napříč, to první je dole u kapsy.
  20. Naměříme a přišijeme knoflík. Fixujeme do výplně a dáváme pozor, abychom se neprošily do vnitřní strany.
A je hotovo. Budu vám vděčná za připomínky ke srozumitelnosti návodu či k věcným chybám v něm, stejně jako za obrázky vašich hotových sponkovníků.

7 komentářů:

  1. Jsi úžasná. Děkuji za návod. jamala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdepak úžasná, Jamalko. Během prací jsem nic nefotila a jestli je popis srozumitelný, to netuším. Musím se (od Tebe) ještě moc učit! :)

      Vymazat
  2. Zdravím :) šijete i na zakázku? Děkuji Klára

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc se omlouvám, našla jsem dotaz až teď, nějak mi nefunguje zpětná vazba. Už to asi není aktuální. Na zakázku bohužel zatím nešiju, trochu nestíhám. Ale občas bych výjimku udělat mohla. :)

      Vymazat
    2. Dobry den, sponkovniky jsou nadherne, opravdu vyborny napad. Bylo by mozne se u Vas dva objednat pro dcery? Dekuji moc

      Vymazat
  3. Wow, tak toto je nejlepší sponkovník, jaký jsem našla. Hned jdu hledat materiál a chystám se ušít pro moji 2letou princeznu, jelikož už začínáme mít zásobu sponek a čelenek. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufám, že se sponkovník povedl. Omlouvám se, nějak mi nechodí info o komentářích, našla jsem to náhodou.

      Vymazat

Děkuji za vaši návštěvu na mém blogu i za vaše komentáře, jsou pro mě důležité. Vave